Δευτέρα 5 Απριλίου 2010

Η "πειρατεία" σκοτώνει τη μουσική;

Πριν κανένα 2μήνο (οκ δεν είμαι πολύ τακτική στις αναρτήσεις :b) μου έκοψαν το φοιτητικό internet στο αμερικάνικο πανεπιστήμιο που σπουδάζω. Μόλις είδα τους λόγους που θα μπορούσε να έχει συμβεί αυτό ήμοουν σίγουρη: διαμοίρασμα αρχείων μέσω δικτύου. Με έλουσε κρύος ιδρώτας καθώς ήξερα ότι θα μπορούσε να έχει και νομικές συνέπειες. Ευτυχώς όπως διαπίστωσα σύντομα, επειδή ήταν η πρώτη παράβαση το μόνο που χρειαζόταν να κάνω για να ξαναέχω σύνδεση ήταν να δω, μαζί με άλλους παραβάτες, μια "εκπαιδευτική" ταινία. Έτσι πήγα, με κάποια περιέργεια είναι η αλήθεια. Η ταινία ήταν πιο χαζή από ότι περίμενα. Με λίγα λόγια, εμείς που κατεβάζουμε μέσω internet τρώμε το ψωμί της φτωχής τραγουδίστριας που προσπαθεί να επιβιώσει και πρέπει να κάνουμε πια μια "ηθική" επιλογή. Επειδή δε συνηθίζω να μασάω τα λόγια μου, στη συζήτηση που ακολούθησε είπα ότι δε συμφωνώ καθόλου αλλά θα σβήσω το utorrent μου (και θα βρώ άλλους τρόπους να βλέπω τσάμπα ταινίες) ώστε να μην έχω χειρότερες συνέπειες. Θα αναλύσω λοιπόν τους λόγους που συμφωνώ με την πειρατεία και που θεωρώ την ταινία μεγάλη μαλακία.
Καταρχάς ποιοί κερδίζουν από τις πωλήσεις των cd; Οι "φτωχοί" τραγουδιστές; Ούτε κατά διάνοια. Το ποσοστό που αντιστοιχεί στον καλλιτέχνη είναι εξαιρετικά μικρό και αυτοί που καρπώνονται τα κέρδη είναι τα μεγαλοστελέχη των δισκογραφικών. Για του λόγου το αληθές οι ίδιοι οι καλλιτέχνες, και κυρίως οι νέοι, βγάζουν τα τραγούδια τους στο internet, σε χώρους όπως το myspace. Έτσι γίνονται γνωστοί και μαζέυουν κόσμο στα live και στις συναυλίες τους που είναι και η κύρια πηγή των εσόδων τους.
Δεύτερον τι μου προσφέρουν ουσιαστικά αυτοί που βγάζουν το cd και το dvd; Αέρα κοπανιστό. Το cd/dvd από μόνο του κάνει 50cent και γράφοντας το μου το πουλάνε 20euro! Ο ορισμός της αισχροκέρδειας δηλαδή! Να πάω σινεμά που έχει μεγάλη οθόνη, άψογο ήχο και ποπκόρν(!) να τα δώσω. Να πάω σε μία συναυλία που ο άλλος χτυπιέται για να διασκεδάσω, να τα δώσω. Αλλά όχι να πληρώσω για να μην πάρω τίποτα! Απλά απεχθάνομαι να αισθάνομαι κορόιδο...
Άφησα τελευταίο το βασικό λόγο που στηρίζω την πειρατεία. Η ελέυθερη διακίνηση της πληροφορίας. Πραγματικά η λογική πίσω από το copyright απαγορεύει κάθε μορφής διακίνηση. Από την αντιγραφή ενός cd για να το δώσω σε ένα φίλο μου, την εγγραφή μιας τηλεοπτικής εκπομπής, τη δημιουργία ενός βίντεο από σκηνες μιας ταινίας. Γνώμη μου είναι ότι από τη στιγμή που κάτι λέγεται, γράφεται, γυρίζεται ανήκει πια σε όλους και δε μπορείς να το εμποδίσεις. Αυτό γινόταν πάντοτε, το μόνο που άλλαξε είναι η τεχνολογία. Σύντομα θα γίνει αντιληπτό ότι η "πειρατεία" δεν ελέγχεται. Κλέινει το gamato ανοίγουν 10, υπάρχει το utube, το rapidshare, τα blog που διαδίδουν και ενημερώνουν άμεσα για όλα αυτά. Το ποτάμι δε γυρίζει πίσω.
Ωραία όλα αυτά θα μου πείτε, αλλά οι συνθέτες, οι στιχουργοί, οι τραγουδιστές που δεν προτιμούν τα live πώς θα ζουν; Έχω και για αυτό λύση. Τα τραγούδια να πρωτοβγαίνουν σε κάποιο site το οποίο θα πληρώνει τους καλλιτέχνες για να έχει την πρώτη μετάδοση. Το site θα τα βγάζει από διαφημήσεις και από κει και πέρα η αναμετάδοση θα είναι ελέυθερη παντού.
Τον τελευταίο καιρό οι έλεγχοι
έχουν αυξηθεί, αλλά είμαι της γνώμης ότι οι άνθρωποι που έχουν οικονομικό συμφέρον το κατάλαβαν πολύ αργά σε σχέση με την ανάπτυξη της τεχνολογίας. Έχω την ελπίδα ότι σύντομα η πραματική ελευθερία που προσφέρει το internet στη διακίνηση της γνώσης και της πληροφορίας θα είναι και νόμιμη.


9 σχόλια:

  1. Και, βέβαια, συμφωνώ στην ευχή:
    Έχω την ελπίδα ότι σύντομα η πραγματική ελευθερία που προσφέρει το internet στη διακίνηση της γνώσης και της πληροφορίας θα είναι και νόμιμη

    Και, βέβαια, διαφωνώ στο σκεπτικό ότι εφόσον κάποιοι άλλοι καρπώνονται το μεγάλο μερίδιο το dvd και του cd, και όχι ο ίδιος ο δημιουργός, αυτό μου δίνει το ηθικό δικαίωμα της πειρατείας.

    Η πειρατεία είναι κλοπή και, δικαιώνοντάς την ηθικά, δίνουμε το "πάτημα" σε κάθε κλέφτη να κλέβει οτιδήποτε κρίνοντας από μόνος του ότι η τιμή πώλησης δεν ανταποκρίνεται στο προϊόν.

    Με την ίδια λογική αργότερα δεν πληρώνουμε φόρους εφόσον το κράτος είναι κλέφτης επίσης, κλέβουμε το supermarket εφόσον ο κάτοχος του κερδίζει δυσανάλογα από τα προϊόντα του και πάει λέγοντας.

    Άρα και οι Σομαλοί πειρατές έχουν δίκιο να κλέβουν πλοία και οι αεροπειρατές αεροπλάνα και κάνουμε το κόσμο μια ζούγκλα που ο καθένας κλέβει ασύστολα τους πάντες.

    Ουσιαστικά, ζητάς κατάργηση κάθε δημιουργίας εφόσον κανείς πια δεν θα δημιουργεί όταν γνωρίζει ότι ο άλλος θα του του κλέψει και έχει και την ηθική δικαίωση για αυτό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Ουσιαστικά, ζητάς κατάργηση κάθε δημιουργίας εφόσον κανείς πια δεν θα δημιουργεί όταν γνωρίζει ότι ο άλλος θα του του κλέψει και έχει και την ηθική δικαίωση για αυτό!"

    Προσοχή δε μίλησα για κατάργηση του δικαιώματος του δημιουργού να έχει το όνομα του η δημιουργία. Δηλαδή δε λέω να μπορώ να βάλω το όνομα μου στο τραγούδι κάποιου άλλου και να κάνω ότι είναι δικό μου. Αυτό καλά κάνει και διώκεται γιατί αλλίως θα χανόταν και ίδια η φήμη του δημιουργού. Αυτό που λέω είναι να μπορώ νόμιμα να αναπαράγω και να διαδίδω ένα τραγούδι, αναφέροντας το όνομα του καλλιτέχνη ο οποίος εξήγησα τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να κερδίζει.

    Την αισχροκέρδεια την ανέφερα γιατί όπου υπάρχει οι άνθρωποι προσπαθούν να βρούν εναλλακτικούς τρόπους. Ουσιαστικά δεν αισθάνομαι ότι ηθικά κάνω κάτι μεμπτό για τον τελευταίο λόγο που αναφέρω και που γράφεις ότι συμφωνείς.
    Ουσιαστικά το να κατεβάζω ένα τραγούδι από το internet δεν είναι ανάλογο με το να κλέψω ένα πορτοκάλι. Είναι ανάλογο με το να έχει κάποιος ένα πορτοκάλι, να το διπλασιάσει και να μου χαρίσει το δεύτερο :).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. xa..xa..

    "Λεκτική παραπλάνηση"

    Αυτός είναι ο όρος για τον συλλογισμό που χρησιμοποιείς.

    Καλά, δεν εννοούσα να φτάσεις πια και στο σημείο να αντικαταστήσεις και το όνομα του "πατέρα"!!!

    Εννοώ ότι, όταν κάποιος (ένας μουσικός, ένας συνθέτης, ένας ποιητής, ένας επιστήμονας, ένας δημοσιογράφος τελοσπάντων, δημιουργεί ένα προιόν έχει την "απαίτηση" να έχει και κάποιο οικονομικό όφελος από αυτό, έστω και περιορισμένο, λόγω της υφαρπαγής του μέγιστου μέρους από τους "μεσάζοντες".
    Εάν εσύ του το στερείς, μέσω της "ηθικά δικαιωμένης πειρατείας" τότε του αφαιρείς κάθε κίνητρο να παράγει οτιδήποτε.
    Βέβαια, υπάρχουν και αυτοί που βλέπουν μακροπρόθεσμα. Δίνουν free (χωρίς copyright) τις πρώτες δουλειές τους, ευελπιστώντας να γίνουν έτσι γνωστοί, ώστε να μπορέσουν αργότερα να πουλήσουν τις επόμενες.

    Σε κάθε περίπτωση το οικονομικό κέρδος είναι το κυρίαρχο κίνητρο για την δημιουργία. Όταν το παρακάμπτεις, στην ουσία της βάζεις φραγμούς.

    Ηθικά, η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη. Κλέβοντας ένα τραγούδι στην "μπλογκόσφαιρα" είναι ακριβώς ισοδύναμο με το να κλέβεις ένα κατάστημα στην "βιόσφαιρα". Μόνον το περιβάλλον αλλάζει. Η πράξη είναι κλοπή και είναι κατακριτέα σε κάθε περίπτωση.
    Απλά, η κλοπή καταστήματος θέλει περισσότερα "κότσια" και έχεις περισσότερες πιθανότητες να πιαστείς ενώ η κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας στο internet είναι πιο εύκολη, δύσκολα πιστοποιήσιμη και ευρέως διαδεδομένη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δηλαδή συγγνώμη εσυ δεν κατεβαζεις ταινιες????
    ή απλώς υποστηρίζεις μια άποψη την οποία δεν την εφαρμόζεις έμπρακτα?? (αυτό που κάνει το 99% της Ελλάδας)Ή είσαι η λαμπρή εξαίρεση που αγοράζεις μόνο πανάκριβα cd. γιατί αν το κάνεις αυτό μπράβο σου αλλα δεν είμαστε όλοι παιδιά του μποδοσάκη.
    Και πέρα από αυτό το να συγκρίνεις ένα πνευματικό προιόν με ένα υλικό είναι εντελώς άτοπο καθώς διαφέρουν ριζικά. Και για να σου πω την αλήθεια ο κόσμος θα ήταν καλύτερος αν αγοράζαμε πορτοκάλια π.χ. κατευθείαν από τον παραγωγο χωρίς τον κάθε μαλακα μεσάζοντα να έχει 80% κέρδος. και πίστεψε με τότε κανένας δεν θα τον έκλεβε..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @lonnKorr
    Πιστεύω πως η φράση ''λεκτική παραπλάνηση'' που χρησιμοποιηείς για το σχόλιο του bozonio είναι εντελώς λαθεμένη και άτοπη....Ηταν ξεκάθαρη η χρήση των εννοιών που έκανε, απλώς εσύ, ίσως κ λίγο εσκαιμένα, ίσως επειδή να σε βολεύει η αντίληψη των λεγόμενων της με αυτόν τον τρόπο, δεν κατάφερες να κάνεις την διαφοροποίηση ανάμεσσα στις έννοιες: πνευματικό και υλικό προιόν...Και λέγοντας οτι σε βολεύει η αντιληψη των πραγματων με αυτόν τον τρόπο, εννοώ, πως έτσι είναι πιο εύκολο να αναπαρασκευάσεις τις ''σωστές'' αντιλήψεις που σου έχουν επιβάλλει για την ''σωστη'' διακίνηση της μουσικής ή των ταινιών. Αυτή ακριβώς η εμπορευματοποίηση του πνεύματος μας έχει φτάσει στην σημερινή μας κατάτνια, στο σημείο να κοντεύουν να εκλείψουν, ή καλύτερα να κοντεύουμε να εξαφανίσουμε κάθε είδους πνευματικού ανθρώπου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλημέρα !
    Επισκεφτείτε το νέο Ελληνικό και Ορθόδοξο ιστολόγιο “ΑΘΕΪΑ, η άρνηση της αλήθειας”. Γίνετε μέλη και καταθέστε τις απόψεις σας, η γνώμη σας.
    Please visit the new blog "atheism, denial of truth"
    http://eatheia.blogspot.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. sorry αλλα λιγο ακυρο και ακαιρο το σχολιο σου. δεν μιλησαμε για το θεο για την πειρατεια λεμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Συγνώμη που ποστάρω εδώ αλλα κάπου ξέρεις που είπες:
    "Όπως όταν πας στον πόλεμο, θα σκοτώσεις. Οκ κάποιοι είναι σαδιστές και κάφροι, κάποιοι παραμένουν συμπονετικοί. Αλλά όλοι σκοτώνουν. "
    Αυτός δεν σκότωσε: www.renosapostolidis.gr/news.htm
    βλέπε το βιβλίο "πυραμίδα 67"

    ούτε μια σφαίρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμε έφαγα τον κόσμο να βρω πού τελικά το είχα πει αυτό! Ο χώρος είναι πολύ άτοπος για αυτό το θέμα... Καλύτερα να μου έστελνες ένα pm στο forum. Παρεπιπτόντως φαίνεται ωραίο βιβλίο και σίγουρα ο Ρένος αποστολίδης ήταν η εξαίρεση στον εμφύλιο.. Βέβαια και πάλι δεν έχει ιδιαίτερη σχέση με το σχόλιο μου που αφορούσε έναν παραλληλισμό του πολέμου με την εξουσία. Εκτός ανα ήθελες να πεις με βάση αυτό και κάτι για την εξουσία...(αλλά είπαμε, καλύτερα με pm :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή